Envän.nu - Din kristna vän

Jourtelefon 0700 - 43 49 49 - öppet dygnet runt

Vända sig bort från det gamla livet

Kolosserbrevet 3:1 - 11

När Paulus säger att de troende ska tänka på det "som finns där uppe där Kristus sitter på Guds högra sida", v1, så betyder det INTE att vi ska vara världsfrånvända och avskärma oss från allt omkring oss.

Genom dopet har vi blivit medborgare i Guds rike. I Herrens bön har vi lärt oss att be: "Låt din vilje ske på jorden såsom i himlen." Guds vilja ska råda i våra liv.

Så räknar Paulus upp det jordiska som vi ska vända oss bort från. Först nämner han sådant som ligger på det moraliska området. Det är så lätt att vi påverkas av trenderna i samhället. Succesivt trubbas vi av och våra värderingar förändras. Själviskheten tar över gång på gång om vi INTE är uppmärksamma.

Det gäller att se bort från oss själva och i stället vända blicken mot Gud och våra medmänniskor.

Jesus lyfte fram det dubbla kärleksbudet som det viktigaste: att älska Gud av hela sitt hjärta, med hela sin själ och med all sin kraft och sin nästa som sig själv.

Om det får vara vår inrikning så blir Paulus övriga uppräkningar i vers 8 - 9: vrede, häftighet, ondska, oförskämdheter, skändligheter och lögn, något som vi verkligen vill stå emot.

Vi har iklätt oss den nya människan genom frälsningen och Kristus förnyar oss hela tiden så att vi ska bli lika honom.

Till eftertanke: Finns det saker i mitt liv som jag behöver ta itu med, omvända mig ifrån och be om förlåtelse för ?

6 apr 2014

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)