Envän.nu - Din kristna vän

Jourtelefon 0700 - 43 49 49 - öppet dygnet runt

Skäms INTE för Jesus

Andra Timotheosbrevet 1:8-18

I vårt sekulariserade samhälle frestas vi att ligga lågt med vår kristna bekännelse och anpassa oss till det som är politiskt korrekt, att bli "privatreligösa lärljungar" som inte stickar ut allt för mycket.

Om vi talar klarspråk så handlar det djupaste sett om att skämmas för Jesus. Men gör vi det, så sviker vi både vår Frälsare och alla de människor som behöver lära känna honom.

I vers 8 uppmanar Paulus till att inte skämmas för vittnesbördet om vår Herre, utan lida för evangeliet.

Det kostar något, även för oss idag, att vara en Jesu lärljunge. Detta "lidande för evangeliet" kan ta sig olika uttryck i olika sammanhang och kulturer.

Men Gud ger oss också kraft att klara detta, vers 8.

I vår text så ger Paulus några starka argument för att inte skämmas för honom som vi tror på.

1. Han har frälst oss, vers 9a 2. Han har "kallas oss men en helig kallelse", vers 9b 3. Han har besegrat dödens makt och gett oss liv, vers 10 4. Han har makt att bevara både oss och vårt uppdrag, vers 12

När vi tar till oss sanningen och den djupa innebörden i dessa argument, då får vi stark inre motivation att i alla lägen stå för Jesus - vår underbara Frälsare och Herre.

Paulus ger oss också ett exempel på en medbroder Onesiforors, som är ett föredöme för oss i vårt lidande för Kristus, vers 16 - 18

3 mar 2014

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)