Envän.nu - Din kristna vän

Jourtelefon 0700 - 43 49 49 - öppet dygnet runt

Den STÖRSTA gåvan

Ibland är de viktigaste sanningar om livet och evigheten precis framför våra ansikten, och ändå  saknar vi dem.

Detta är definitivt fallet när vi överväga vad det mänskliga hjärtat mest längtar efter, eller, vilket är julen, vad den största gåvan kan vara.

Vissa människor jagar materiella ting, andra idéer, andra status och andra olika lustar och passerar nöjen.

Några bedriva någon form av mänskliga ansträngningar driven religion eller självhjälp filosofi för att fylla ett tomrum.

Faktum kvarstår att det faktiskt finns inuti varje människa ett behov, en längtan, och en önskan som väcker vill vara uppfyllda, fyllda och nöjd (Predikaren 3:11).

Så många alternativ presenteras, men i slutändan finns det bara ett svar. Svaret ges i Joh 17: 3 där det står: "Detta är evigt liv, att de känner dig, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus som Du har skickat".

Evangeliet egentligen betyder "goda nyheter" eftersom det faktiskt är goda budskapet om stor glädje som ska vara för alla människor (Psaltaren 96: 2, Lukas 2:10).

Detta beror på att Gud har förlängt nåd, hopp, och förmågan att känna och vara känd i ordets fulla, sötaste och djupaste kapacitet genom en levande relation med en kärleksfull Frälsare på Jesus Kristus.

Inte alla väljer att ta emot detta förhållande och bli en del av Guds familj, men valet har gjorts tillgänglig för alla människor.

Detta är anledningen till att julens budskap är relevant för varje öra att höra. Julen handlar om Kristus födas och erbjuda världen en chans att lära känna Gud mer intimt och personligt än han någonsin hade uppenbarat sig tidigare.

Förr i tiden hade han talat genom profeterna och genom lagen, men nu han talade genom sin egen Son och med ett budskap om nåd (Hebr 1: 1-2, Joh 01:17). Han, författaren av historien, levererade den bästa gåva till världen, en fri sådan.

Alla julklappar i världen kan inte göra för själen vad man lilla bebis skulle kunna göra ett par tusen år sedan.

Verkligen, det är inte så länge sedan, inte så avlägsen, och inte som djupt bort. Ändå världen vet att Jesus inte säljer produkter, han är avfärdas.

Jesus flyttar människor för att ge snarare än att få eftersom han vet att den största glädjen av alla är att ge i stället för att ta emot (Apg 20:35).

Faderns glädje var fullt i att ge sin Son till världen för att så småningom dö en perfekt och syndfri offer.

Han skulle uppstå från de döda, som bevisar hans seger över synden och graven.

Om någon man, kvinna eller barn vill ha glädje nu och för evigt och en gåva värd att dela med andra som bara ger mer glädje, måste de få denna fria nådegåva från Gud. Gåvan är under trädet, så att säga, men det är upp till varje person att ta det i tro, öppna den med ånger, och litar på Kristus att förlåta dem, att älska dem, känna dem, och för att rädda dem.

Paulus refererade idén om att veta och bli känd i samband med fullkomlig kärlek i 1 Kor 13:12, när han sade följande: "För nu ser vi i en spegel dunkelt, men då ansikte mot ansikte; Nu vet jag en del, men då skall jag känna till fullo precis som jag också varit fullt känd ".

Vid mottagande Kristus genom att tro honom att verkligen vara Guds Son sände till världen för att rädda den och när lita på honom att ta våra synder bort och bli vår vän för evigt (Joh 15:15), är vi kända fullt ut av den som gjorde oss och känner oss bättre än någon människa någonsin kommer.

När vi träffas i himlen, kommer vi att se Jesus ansikte mot ansikte, och då kommer vi att veta helt precis som han känner oss helt nu.

Våra glädje ökar nu när vi studerar hans ord och vandra i tro och lydnad, lära sig mer om Hans hjärta och hur han älskar oss. Men fortfarande på jorden vår kunskap är endast delvis när det kommer till Kristus, men senare kommer det att vara full. Viktigt att älska Gud är att känna Gud, och viktigt att känna Gud är kärleksfull Gud. Kunskap och kärlek hör ihop (1 Joh 4: 7-8). Det är därför, till exempel, är den djupaste och mest underbara mänsklig relation mellan en man och hans hustru eftersom vetskap och kärleksfull går djupare och mer personligt än andra relationer.

Faktum är att man och hustru äktenskapliga föreningen även presenteras som en metaforisk bild av Jesus och hans kärlek till dem som tillhör hans familj (Ef 5:32). Så underbart som det äktenskapliga förhållandet är, han känner oss ännu bättre och mer fullständigt. Det är inte att säga att vi bör överge söka upp en kärleksfull jordisk relation eftersom känna honom är ännu mer underbart; snarare, lär vi oss mer om hur han älskar oss och hur det är att bli älskad som vi låter honom lära oss att älska och bli älskad av andra. Älska andra är faktiskt en nödvändig och kraftfull resultatet av att veta och att vara älskad av Gud (Joh 13: 34-35). När han fyller hjärtat och själen med sin djupaste behov av att veta och bli känd i samband med fullkomlig kärlek, kan de som fått den största gåvan fritt ge det (Matt 10: 8).

Den kristna är mottagaren av den största gåvan. Vi är Kristi vänner eftersom han har berättat för oss vad Gud sa till honom (Joh 15:15). Med honom har vi sann vänskap, sann säkerhet, sann kunskap, sann kärlek, insidan scoop om Guds plan och syfte, samt trygghet och förtroende för att han har behag till oss. Kristendomen är inte bara en bön bad, en lista med regler och principer för att ge samtycke till, en bekännelse av ord som inte berör hjärtat, eller ett åtagande utan lita den vi tänkt att binda dig till. Snarare är det en relation med Gud av universum, en storslagen vänskap, en perfekt andligt äktenskap, att veta och är känd på den djupaste nivån, och älska och bli älskad i oändlighet och till perfektion. Jesus inte glömmer oss, har han alltid tid för oss, och vi är hans mest prisade och speciell present (Joh 17: 9, 18: 9). Vi är hans gåva, och han är vår.

Kanske den största komplimang vi kunde ge vår make är att säga att han eller hon är en gåva värd öppning nytt varje dag. Jesus är en sådan gåva, den största gåvan av alla. Vi får inte låta honom under trädet (Gud vet ingen närvarande under trädet har någonsin överges utom för Anledning till säsongen själv), men vi måste minnas honom precis som Maria gjorde, begrunda alla dessa saker i sitt hjärta (Luke 02:19). Att veta och vara känd i samband med perfekt kärlek- vilken gåva han har gett och vad en gåva kan vi fritt dela!

GOD JUL önskar ENVÄN.nu

24 dec 2014

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)