Envän.nu - Din kristna vän

Jourtelefon 0700 - 43 49 49 - öppet dygnet runt

Är Jesus viktigare för dig än allt det som du ska vara och göra för honom ?

" Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek." Upp 2:4

Dessa ord sades om en mycket framträdande kristen och den församling han var ledare för.

"Jag känner dina gärningar, din möda och din uthållighet och vet att du INTE kan tåla onda människor", sade Jesus.

"Du har prövat dem som kallar sig apostlar men INTE är det, och du har funnit att de är lögnare. Du är uthållig, du har tålt mycket för mitt namns skull, och du har INTE tröttnat"

Vad skulle vi säga idag, om en ledare och en församling, som får ett sådant erkännande av Jesus ? Kan det vara något fel med dem ?

I verkligheten var allting fel. De var på väg bort från Herren och behövde omvändelse. De hade övergett sin första kärlek.

Vi frågar ofta: Vad är den första kärleken ? Men borde vi INTE hellre fråga VEM den första kärleken är. En persons kärlek kan egentligen bara vara en annan person.

En kristens första kärlek är JESUS SJÄLV ! Det är honom vårt hjärta blir inriktat på, när vi som hjälplösa och fattiga syndare får motta frälsningen.

Mitt i alla sin kristna iver och tjänst för Herren hade församlingen i Efesos övergett honom. De hade avfallit. I grundtexten står det "Kom därför ihåg varifrån du har fallit." Detta kan lika mycket gälla en person som något annat. Det går att bli upptagen av sin kristna verksamhet på sådant sätt att man faller från herren och INTE längre har hjärat inriktat på honom.

Därför skall vi inför Guds ansikte fråga oss själva: Vem är mitt hjärta inriktat på ? Är Jesus viktigare för mig än allt det som jag skall vara och göra för honom ?

 

30 jun 2013

Comments powered by Disqus
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)